23 September 2011

Review Novel~! : Emily the Strange - Stranger and Stranger

Your greatest enemy is yourself

One Emily is enough to cause a catastrophe but what if there were TWO of HER



don't worry, no spoiler inside (half true)


Ok ni first time aku baca buku Emily the Strange and aku tak kenal pun sapa Emily and macam mana perangai dia. So, bila aku baca few first pages, aku rasa macam Emily ni agak tak betul (haha) BUT

I start to like her




Ok buku ni format dia macam diari, Emily's diary, a journal. So bila kita baca kita akan dibawa melihat perjalanan hidup Emily, dan segala idea yang Emily terpikir and luahan hati Emily akan Emily tulis dalam journal dia ni (i mean buku ni)






Ok yang menarik tentang buku ni, JALAN CERITA (selain perangai Emily tu sendiri)




Journal ini bermula apabila Emily dan ibunya sedang packing2 untuk pindah rumah. Sambil2 packing barang, Emily pun pikir macam mana nak kenekan orang2 di tempat baru nanti (secara besar besaran)






Tapi last last Emily cuma mampu pikir satu cara je nak kenekan secara besar besaran pekan yang akan dia pindah masuk nanti, iaitu KLON kan seluruh penduduk pekan.




So dalam proses nak siapkan mesin klon dier, tiba tiba berlaku kemalangan, and kesannya, Emily jadi dua... AIEEEEEE






So ok after ni ada half spoiler, read on your risk


~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~

Citer ni mula menarik bila Emily sedar klon dier ni rupanya lebih jahat dari dier. Klon dier bukan saje cuba hapuskan Emily, tapi klon dier buat plan jahat untuk mind control satu dunia.




Jadi Emily skang terpaksa berlawan dengan klon diri dia sendiri, yang mana tau segala kelemahan Emily, yang ada kebijaksanaan Emily, dan lebih kejam dari Emily

~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~


REAL REVIEW


Ok dalam buku ni, one of the interesting parts is bila Emily sedih sampai menangis (ada sebab but i won't tell you).




Kita juga akan lihat sisi baik Emily, sisi sopan dier. Part paling kelakar buku ni for me ialah cara Emily memberi nama Emily yang satu lagi, ada banyak nama (bergantung pada keadaan) dorang saling panggil satu sama lain.




Paling paling menarik sekali dalam buku ni, demi untuk menewaskan Emily jahat, Emily buat "sesuatu" yang mana mengubah Emily menjadi lebih hebat dari sebelumnya. 
EMILY UPGRADE!




I have satu cabaran untuk peminat setia Emily, sepanjang journal ni ada 2 tarikh journal ni bukan ditulis oleh Emily baik, tetapi Emily jahat tertulis dalam journal Emily baik, =3 cuba kenalpasti




ADAKAH BUKU NI BERBALOI UNTUK DIBELI?


So overall, as a Emily fan, buku ni must buy sebab korang akan tengok why Emily nangis, tengok how Emily upgrade kemahiran dier, and tengok how Emily kalahkan diri dia sendiri.




As orang yang tak pernah kenal Emily like me, in my opinion, untuk hiburan, it is worth to know Emily ;)





+Thanks for read my review+




~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~



Aku ada terpikir, macam mana kalau aku dapat anak perempuan macam Emily...

macam mana aku nak set kan batas supaya aku tak menyekat kegembiraan dia tapi pada masa yang sama dapat protect dia dari bahaya dan menjaga hati orang len..

hehe just saja berangan...







2 comments:

mikeyvio said...

hehe...bgus la review yg awk wat utk novel ni. :)

~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ said...

~(#'_'#)~ wah yeke, hee thanks